Dwujęzyczność W Naszej Szkole

Podstawą tworzenia szkół i oddziałów dwujęzycznych jest:

Zintegrowane Nauczanie Językowo-Przedmiotowe   – Content and Language Integrated Learning ( CLIL)                                                   

CLIL to metoda, w ramach której język obcy wykorzystywany jest do nauczania innych treści. Oznacza to, że przedmiotów takich, jak na przykład  edukacja przyrodnicza, matematyczna, plastyczna, czy wiedza o kulturze uczy się w języku obcym, co jednocześnie rozwija wiedzę przedmiotową oraz poprawia znajomość samego języka.

Komisja Europejska promuje obecnie CLIL. Podejście to rozwija się w Europie i może być wprowadzane na każdym etapie kształcenia.

 

Metody wykorzystywane przez nas  w nauczaniu dwujęzyczności i języka angielskiego:

  • Teoria Inteligencji wielorakich – H. Gardnera
  • Komunikacyjne nauczanie języka (Communicative Language Teaching, CLT)
  • Nauczanie języka oparte na zadaniach (Task-Based Language Teaching, TBLT)
  • Metoda reagowania całym ciałem (TPR) i dramy

Naszym cele jest:

  • Wprowadzenie uczniów w świat języka angielskiego i wytworzenie podstawowej kompetencji językowej i komunikacyjnej, umożliwiającej porozumiewanie się w języku angielskim.
  • Przekazanie podstaw języka angielskiego oraz przygotowanie do zdobywania kolejnych szczebli edukacji z nauczaniem dwujęzycznym.
  • Wykorzystanie języka angielskiego jako narzędzia do zdobywania wiedzy przedmiotowej i posługiwania się źródłami wiedzy w języku angielskim
  • Rozbudzanie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazanie jego przydatności w sytuacjach innych niż same lekcje języka angielskiego.

Efekty i korzyści dla ucznia:

  • Przygotowanie do dalszej edukacji także w innych krajach i w języku obcym
  • Rozwój zdolności komunikacyjnych, poszerzenie horyzontów i ułatwienie kontaktów ze światem
  • Dostęp do szerszego zakresu tematów, poznanie przedmiotu z innej perspektywy
  • Rozwijanie kompetencji międzykulturowych
  • Możliwość udziału w wymianach i projektach międzynarodowych
  • Szybsza i efektywniejsza nauka języka obcego
  • Budowanie pewności siebie poprzez wiedzę i zrozumienie, eliminowanie kompleksów

 

PLANOWANE DZIAŁANIA NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH

  • Nawiązywanie współpracy z wybranymi szkołami zagranicznymi – w zakresie realizacji projektów e-twinningrealizowanych zarówno w naszej szkole jak i we współpracy z innymi szkołami w kraju i zagranicą – prowadzących do stałej corocznej wymiany zagranicznej uczniów.
  • wymiany międzynarodowe i wycieczki zagraniczne w celu tworzenia wspólnych projektów, poszerzania umiejętności komunikacyjnych i  umiejętności współżycia w środowiskach wielokulturowych
  • współpraca ze studentami ERASMUS w zakresie wizyt zagranicznych studentów na zajęciach języka angielskiego oraz przedmiotów nauczanych dwujęzycznie.
  • lekcje pokazowe i warsztaty przeprowadzane przez gości i naukowców zza granicy
  • współpraca z British Council , Cambridge English i instytucjami promującymi działania na polu językowym
  • w każdej klasie testy semestralne i zindywidualizowane raporty dla uczniów
  • comiesięczne Newslettery z informacjami o realizowanym materiale i projektach
  • lekcje pokazowe i przedstawienia dla rodziców i uczniów

Rozkład zajęć pełnej dwujęzyczności:

 

Na każdym etapie edukacyjnym uczeń ma łącznie 9 godzin tygodniowo kontaktu z językiem angielskim:

  • 4 godziny na opanowanie rozszerzonego programu języka angielskiego według podstawy programowej MEN
  • 1 godzina przygotowania do egzaminów Cambridge, konkursów ogólnopolskich ,kuratoryjnych i projektów
  • 2 godziny zajęć z native speakerem poszerzających umiejętności skutecznej komunikacji w języku obcym
  • 2 godziny na zajęcia realizujące program związany z podstawą programową przedmiotów np.: matematyka, przyroda, biologia, chemia, fizyka, wiedza o kulturze krajów anglojęzycznych
  • Pierwszy etap edukacyjny: edukacja wczesnoszkolna, wiedza o kulturze krajów anglojęzycznych
  • Drugi etap edukacyjny : przyroda, wiedza o kulturze krajów anglojęzycznych oraz projekty międzynarodowe;
  • od 7 klasy 2 przedmioty w języku angielskim np.: chemia, matematyka, biologia

Dwujęzyczność częściowa zakłada 7 godzin tygodniowo kontaktu z językiem angielskim :

  • 4 godziny na opanowanie rozszerzonego programu języka angielskiego według podstawy programowej MEN
  • 1 godzina przygotowania do egzaminów Cambridge, konkursów ogólnopolskich ,kuratoryjnych i projektów
  • 1 godzinę zajęć z native speakerem poszerzających umiejętności skutecznej komunikacji w języku obcym
  • 1 godzinę na zajęcia realizujące program związany z podstawą programową przedmiotów np.: matematyka, przyroda, biologia, chemia, fizyka, wiedza o kulturze krajów anglojęzycznych

 

Praca na każdym etapie edukacyjnym:

 I ETAP – KLASY 1-3 SP

  • Kładziemy szczególny nacisk na czystą, prawidłową wymowę i czytanie – uczniowie mają te zajęcia z native speakerem.
  • Zajęcia w języku obcym są powiązane tematycznie z zagadnieniami programu edukacji wczesnoszkolnej. Metody pracy oraz materiały, dostosowane do potrzeb i umiejętności tej grupy wiekowej, to:
  • gry i zabawy ruchowe
  • materiały multimedialne
  • piosenki, rymowanki, bajki, historyjki obrazkowe
  • podręcznik z oprogramowaniem na tablicę multimedialną / karty pracy

II ETAP – KLASY 4-8

  • rozwój umiejętności używania języka obcego jako narzędzia do nauki innych przedmiotów.
  • poszerzenie horyzontów myślowych i doskonalenie umiejętności współpracy poprzez realizacje projektów.
  • używanie języka angielskiego do nauki innych przedmiotów.
  • doskonalenie umiejętności czytania tekstów, samodzielnego, twórczego pisania, opisywania i analizy różnorodnych zagadnień, interpretowania wyników, przedstawiania i uzasadniania poglądów
  • opanowanie i używania terminologii przedmiotowej w języku angielskim.

 

Umiejętności osiągane na poszczególnych poziomach zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego

Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy oraz dwujęzyczność na pierwszym ( kl. I-III) i drugim ( kl. IV-VIII) etapie edukacyjnym :

I etap edukacyjny – klasy I- III
Liczba godzin języka obcego nowożytnego wg reformy MEN Liczba godzin języka obcego nowożytnego w STO
180 h = 2h w tygodniu przez 3 lata A1  wg poziomu ESOKJ* na koniec klasy III

*Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

810h = 9 h w tygodniu przez 3 lata

W tym:

5h=4 h – general English+ 1h Cambridge Exam training

2 h – z native speakerem

2h- dwujęzyczności Our World

 

II etap edukacyjny – klasy IV- VIII

Liczba godzin języka obcego nowożytnego wg reformy MEN Liczba godzin języka obcego nowożytnego w STO
450 h+120h

( dla szkół i oddziałów dwujęzycznych możliwych do utworzenia w klasach VII i VIII)

A2+(B1 w zakresie rozumienia wypowiedzi) wg poziomu ESOKJ na koniec klasy VIII 1350h = 9h w tygodniu

W tym:

5h=4 h – general English +1h- Cambridge exam training

2 h – z native speakerem

2h- dwujęzyczności Bilingual Studies

Od klasy 7 dwa przedmioty nauczane w jęz. angielskim np.: matematyka; chemia

  

Poziom A1 po I etapie edukacyjnym

Słucham i rozumiem:

Rozumiem słowa i bardzo proste zdania na mój temat, na temat mojej rodziny, na temat tego, co mi bliskie i znane, jeśli moi rozmówcy mówią do mnie powoli i wyraźnie w języku standardowym.

Czytam i rozumiem:

Potrafię zrozumieć nazwy, słowa i bardzo proste zdania, na przykład na ogłoszeniach, na plakatach, w katalogach.

Porozumiewam się:

Potrafię porozumieć się jeśli mój rozmówca zgadza się powtórzyć wolno lub uprościć swoje zdanie, a także pomóc mi w swojej wypowiedzi. Potrafię postawić proste pytania na znany mi temat, lub na temat tego, co jest mi niezbędnie potrzebne, a także odpowiedzieć na podobne pytania.

Mówię:

Potrafię użyć słów i wyrażeń bardzo prostych po to, aby przedstawić się, opisać siebie, swoje najbliższe otoczenie, mieszkanie i ludzi, których znam.

 

Piszę:

Potrafię napisać kartkę, e-mail, np. z wakacji. Potrafię wypełnić prosty formularz wpisując moje imię, nazwisko, narodowość, wiek, adres.

Główne zadania i cele komunikacyjne:

  • witanie się, żegnanie, pytanie o samopoczucie,
  • przedstawianie się, przedstawianie kogoś,
  • podawanie podstawowych informacji o sobie (np. adres, nr telefonu, itp.),
  • proste wyrażenie swoich upodobań, a także prostych opinii negatywnych
  • bardzo prosty opis swojej rodziny
  • prośba o powtórzenie, o przeliterowanie, pytanie o znaczenie słowa,
  • zadawanie pytań dot. zawodu, wieku, miejsca zamieszkania, itp., na temat dnia codziennego, czasu wolnego,
  • umawianie się, ustalanie terminu, godziny,
  • proste zamawianie w restauracji, kawiarni, sklepie
  • komunikacja przy pomocy osoby trzeciej,

          

Poziom A2

Słucham i rozumiem:

Potrafię zrozumieć bardzo często używane słowa i wyrażenia na mój temat, mojej rodziny, na temat tego, co mi bliskie i znane, zakupów, szkoły, kolegów. Potrafię zrozumieć główną informację komunikatów i wiadomości przekazywanych ustnie.

Czytam i rozumiem:

Rozumiem teksty krótkie i bardzo proste. Potrafię domyślić się sensu informacji podanej w tekstach dotyczących bliskiego mi otoczenia, takich jak: reklamy, broszurki, menu, ogłoszenia, program TV, rozkład jazdy. Potrafię zrozumieć krótkie i proste teksty osobiste.

Porozumiewam się:

Potrafię porozumieć się w trakcie wykonywania znanych mi i prostych prac wymagających jedynie prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane tematy. Potrafię się porozumieć w trakcie krótkiej wymiany zdań, jeśli nawet nie umiem prowadzić dłuższej rozmowy.

Mówię:

Potrafię w kilku zdaniach opisać w prosty sposób moją rodzinę lub innych ludzi, opisać to, co robię, moje studia, mój obecny i poprzedni zawód.

Piszę:

Potrafię zanotować i przekazać na piśmie proste i krótkie informacje. Potrafię napisać prywatny, bardzo prosty list, np. e-mail lub fax z krótkim podziękowaniem czy zaproszeniem.

Główne zadania i cele komunikacyjne:

  • gratulowanie, chwalenie, życzenie powodzenia, formułowanie prostych komplementów,
  • zawieranie znajomości,
  • zapraszanie i reagowanie na zaproszenie,
  • identyfikacja osób i rzeczy (opis, na podstawowym poziomie, osób i ich charakteru, opis rzeczy, miejsca),
  • ogólne określenie samopoczucia i (często spotykanych) dolegliwości,
  • najprostsze podanie przyczyny, konsekwencji, celu i warunku,
  • uzyskiwanie informacji i radzenie sobie w typowych sytuacjach życia codziennego (pytanie o drogę i wskazywanie jej, zakupy, posiłki, podróżowanie, korzystanie z komunikacji publicznej),
  • relacjonowanie wypowiedzi w formie pytającej, oznajmującej, rozkazującej,
  • porównywanie,
  • wyrażanie zgody lub nie, własnej opinii, uczuć, motywów (na podstawowym poziomie),

Poziom B1

Słucham i rozumiem:

Rozumiem informacje podane w języku standardowym na temat domu, szkoły, pracy, wolnego czasu, itd. Potrafię zrozumieć główną treść większości programów telewizyjnych i radiowych dotyczących bieżących wydarzeń, interesujących mnie tematów, jeśli rozmówcy mówią względnie wolno i wyraźnie.

Czytam i rozumiem:

Potrafię zrozumieć głównie teksty zredagowane w języku standardowym na tematy mi znane lub odnoszące się do mojej pracy czy zainteresowań. Potrafię zrozumieć proste artykuły prasowe, opis aktualnych wydarzeń, jasne sprecyzowane wątki i epizody, opis przeżyć a także życzenia zawarte w prywatnych tekstach.

Porozumiewam się:

Potrafię porozumieć się w większości sytuacji, w jakich mogę się znaleźć podróżując po kraju, którego języka się uczę. Potrafię bez przygotowania wziąć udział w rozmowie na tematy osobiste lub dotyczące życia codziennego, np. rodziny, czasu wolnego, pracy, podróży i bieżących wydarzeń oraz reagować na inne opinie i odczucia.

 

Mówię:

Potrafię w prosty sposób zrelacjonować wydarzenia, opowiedzieć o swoich doświadczeniach, marzeniach, nadziejach i celach, wyrażać swoje przypuszczenia. Potrafię krótko udzielić wyjaśnień, podać przyczyny, złożyć reklamację, wyrazić opinię lub przedstawić swoje plany. Potrafię opowiedzieć krótką historię, akcję przeczytanej książki, główną intrygę filmu i wyrazić moje reakcje na jego temat.

Piszę:

Potrafię napisać prosty, zwięzły tekst na znany mi lub interesujący mnie temat. Potrafię napisać list opisujący moje osobiste doświadczenia, przeżycia i wrażenia. Potrafię zredagować prosty życiorys i list motywacyjny.

Główne zadania i cele komunikacyjne:

  • wyrażanie stanów psychicznych i uczuć: zdziwienia, radości, smutku, obawy.
  • ocenianie wydarzeń z przeszłości; wyrażanie czynności uprzedniej w przeszłości i przyszłości.
  • wyrażanie warunku dla czynności przeszłych, teraźniejszych i przyszłych.
  • wyrażenie opinii, sądów i ich uzasadnienie,
  • zwracanie się z prośbą, pytaniem o pozwolenie,
  • udzielanie rad, udzielanie instrukcji, udzielanie (lub nie) pozwolenia,
  • rozpoczynanie i kończenie dyskusji (uporządkowanie, argumentowanie),
  • wyrażanie przyczyny i skutku

Poziom B2

Słucham i rozumiem:

Rozumiem stosunkowo długie wypowiedzi i wykłady, a nawet potrafię śledzić złożony wywód, jeśli dotyczy tematu, który nie jest mi obcy. Potrafię zrozumieć dziennik oraz większość programów telewizyjnych dotyczących aktualnych tematów. Potrafię zrozumieć większość filmów, sztuk teatralnych i spektakli, jeśli język jest standardowy.

Czytam i rozumiem:

Potrafię zrozumieć artykuły i teksty opisujące problematykę współczesną, których autorzy przyjmują konkretną postawę lub szczególny punkt widzenia. Potrafię zrozumieć współczesny tekst literacki napisany prozą.

Rozmawiam:

Potrafię porozumieć się w miarę swobodnie i spontanicznie w taki sposób, że interakcje z rdzennym użytkownikiem języka stają się naturalne. Potrafię uczestniczyć czynnie w rozmowie na tematy codzienne, przedstawiać swoje poglądy i ich bronić, a także przekazywać opinię innych na dany temat.

Mówię:

Potrafię wypowiadać się jasno i szczegółowo na wiele tematów dotyczących moich zainteresowań, potrafię przedstawić swój pogląd na aktualny lub abstrakcyjny temat lub wyjaśnić korzyści i niedogodności różnych rozwiązań, przekazać wątpliwości, udzielić porady.

 

Piszę:

Potrafię napisać teksty jasne i szczegółowe na wiele tematów związanych z moimi zainteresowaniami. Potrafię napisać esej lub sprawozdanie przekazując informację lub przedstawiając mój pogląd za lub przeciw wyrażonej opinii. Potrafię napisać listy, które przekażą znaczenie, jakie osobiście przypisuję danym wydarzeniom i doświadczeniom. Potrafię zredagować szczegółowy życiorys i obszerniejszy list motywacyjny. Potrafię prowadzić urzędową korespondencję.

Główne zadania i cele komunikacyjne:

  • przekazywanie słów innych osób, wiadomości, informacji ze środków masowego przekazu,
  • przedstawianie okoliczności towarzyszących wydarzeniu w przeszłości i teraźniejszości: (cele, skutki, przyczyny),
  • wyrażanie buntu, wątpliwości, niewiary, zmartwienia, wyrzutów sumienia, rezygnacji i pogodzenia się, aprobaty, nadziei,
  • zmienianie tematu, przerywanie czyjejś wypowiedzi, włączanie się do dyskusji, podtrzymywanie dyskusji,
  • krótkie komentowanie aktualnych wydarzeń politycznych