Dwujęzyczność w naszej szkole

dwujęzyczność – umiejętność tworzenia zrozumiałych wypowiedzi w każdym ze znanych języków. Posługiwanie się dwoma językami w sposób naturalny oraz intuicyjny, w stopniu w jakim komunikują się użytkownicy tych języków, będący w tym samym wieku i tej samej sytuacji społecznej.

Rodzaje dwujęzyczności:

  • dwujęzyczność natywna (naturalna):
    • pojawia się, kiedy rodzice/opiekunowie komunikują się z dzieckiem dwoma różnymi językami,
    • rodzice/opiekunowie używają tego samego języka, natomiast mieszkają w kraju,
      w którym obowiązuje inny język, w którym dziecko jest naturalnie zanurzone
      poprzez kontakt ze szkołą i otoczeniem,
  • dwujęzyczność nienatywna (zamierzona):
    polega na świadomym stworzeniu warunków do nauki drugiego języka, tak, aby były
    one zbliżone do naturalnego chłonięcia umiejętności językowych na poziomie
    natywnym- język używany przez rodziców/opiekunów oraz język urzędowy różnią
    się od języka, który jest wdrażany w ramach dwujęzyczności.
W jaki sposób dwujęzyczność funkcjonuje w naszej szkole?

Zgodnie z wytycznymi MEN, nauczanie dwujęzyczne prowadzone jest w dwóch językach: polskim oraz języku obcym, nowożytnym, który pełni rolę języka nauczania w DSSP STO nr 5 jest nim język angielski, w ramach dwujęzyczności nienatywnej, w przypadku szkoły podstawowej odziały  dwujęzyczne (dwujęzyczność) tworzy się od klasy VII, natomiast nasza szkoła wprowadza nauczanie dwujęzyczne już od klasy I, co pozwala uczniom na zdobywanie umiejętności komunikacji na poziomie dwujęzycznym, w środowisku zbliżonym do natywnego użytkownika owego języka.

Zgodnie z wytycznymi MEN co najmniej dwa zajęcia edukacyjne muszą być
prowadzone w dwóch językach: języku polskim oraz języku obcym- dla DSSP STO nr 5
jest nim język angielski, a spośród nich co najmniej jedne muszą obejmować: biologię,
chemię, fizykę, część geografii w odniesieniu do geografii ogólnej, część historii w
odniesieniu do historii powszechnej, matematykę,

W DSSP STO nr 5 na równi z przedmiotami w polskiej podstawie programowej
nauczane są:

  1. Dla klas I- III przyroda (primary science),
  2. Dla klasy IV przyroda (science),
  3. Dla klas V-VI biologia (science),
  4. dla klas VII- VIII biologia/chemia (science) lub matematyka (maths) lub
    informatyka (ICT)
  5. dodatkowo, uczniowie mają zajęcia z native spearker’ami, które poszerzają ich
    kompetencje językowe oraz erudycję i prowadzone są w oparciu o elementy
    angielskiej podstawy programowej (National Curriculum in England), są nimi:
    a) dla klas I- III literature and art,
    b) dla klas VI-VII literature and critical thinking oraz social studies.
  • swobodnej komunikacji w języku angielskim, zbliżonej do poziomu natywnego,
  • poszerzonej erudycji oraz głębszego zrozumienia treści nauczanych w ramach
    przedmiotów dwujęzycznych,
  • rozwinięcia znajomości innych kultur oraz kompetencji międzykulturowych, poprzez
    kontakt z native speaker’ami uczącymi dodatkowych przedmiotów w języku
    angielskim,
  • przygotowania do dalszej edukacji w systemie dwujęzycznym lub krajach, w których
    obowiązuje język angielski,
    rozwijania i umacniania kompetencji miękkich, poprzez liczne projekty towarzyszące
    edukacji w systemie dwujęzycznym.
  • metoda CLIL- Content and Language Integrated Learning,
  • metoda nauczania projektowego – Project Based Learning
  • metoda immersji, zanurzenia się w nauczanym języku,
  • metoda dramy oraz art,
  • metoda outdoor learning’u.
  • oficjalne publikacje wydawnictw specjalizujących się w nauczaniu języka angielskiego,
    w tym angielskiego w systemie dwujęzycznym,
  • oficjalne strony z materiałami publikowanymi przez instytucje specjalizujące się w
    nauczaniu języka angielskiego, w tym angielskiego na poziomie dwujęzyczności,
  • autorskie materiały nauczycieli,
  • wykorzystanie projektów do nauczania treści w systemie dwujęzycznym poprzez
    uczestnictwo w wyjazdach Erasmus, projektach e- Twinning, warsztatach
    tematyczno- językowych.

Uczniowie klas III i VIII podlegają ewaluacji na podstawie testu kompetencji w języku
angielskim z przedmiotów nauczanych dwujęzycznie oraz przedmiotów nauczanych
przez native speakerów- testy służą wyłącznie ocenie efektów nauczania, nie
podlegają ocenie przedmiotowej,

Nauczyciele uczący w ramach nauczania przedmiotów w systemie dwujęzycznym,
zgodnie z wymogami MEN, posiadają przygotowanie pedagogiczne do nauczania
języka angielskiego oraz przygotowanie pedagogiczne w zakresie nauczanego
przedmiotu i są ewaluowani na podstawie kompetencji, obserwacji oraz efektów
nauczania na podstawie testów sprawdzających kompetencje uczniów.

Jakie treści są nauczane w dwujęzyczności na poszczególnym etapie?

Dla klas I w ramach primary science podstawowe zagadnienie

– humans and animals
– properites of materials and their use
– life around you
– forces and movement
– sensing sounds
– how do plants grow

– light
– electricity
– testing materials
– properties of materials and their use (extended)
– the Sun and the Earth
– life and the environment.

– life processes and living things
– properties of materials and their use (extended)
– growing plants
– forces
– senses
– staying healthy.

– reading comprehension and book analysis: Jingle’s Christmas Adventure, The Tin
Soldier, The Alladin, The Happy Prince, Lisa in New York, Lisa in China,
– exploration of literary devices, themes, character development, narrative techniques
– developing basic drawing, painting skills
– use of various specialized art techniques
– exploring own, unique artistic style

A) W ramach science:
– humans and animals (extended)
– states of matter
– magnets
– life and environment (extended)
– electricity (extended)
– sense and their role in living things life,

B) w ramach literature and critical thinking: 
– reading comprehension and book analysis, including focus on characters,
literary themes and terms, critical writing skills: A Christmas Carol, Tom
Sawyer

C) w ramach social studies:
– introduction to the general geography, including continents, countries, major
oceans and seas,
– focusing on climate zones and natural resources.

A) w ramach science:
– light (extended)
– states of matter (extended)
– life cycle of the flowering plants
– investigating plant growth
– the Earth in Space
– shadows
B) w ramach literature and critical thinking: 
– reading comprehension and book analysis, including focus on characters, literary themes and terms, critical writing skills: 20 000 Leagues under the Sea, Huck Finn,
C) w ramach social studies:
– introduction to the basic world history including Ancient Egypt, Greece, Rome
– exploring Middle Ages, Renaissance and the Early Modern Period.

A) W ramach science:
– Body systems
– Reversible and irreversible changes in materials
– Feeding relationships
– Electricity (extended)
– Humans and environment
– Forces (extended)

B) W ramach literature and critical thinking:
– reading comprehension and book analysis, including focus on characters, literary themes and terms, critical writing skills: Kidnapped, Oliver Twist

C) w ramach social studies:
– introduction to the basics of civic structures
– focus on the role of citizens in a country and global issues

A) w ramach science (ścisła korelacja z zagadnieniami poruszanymi wg. polskiej
podstawy programowej dla przedmiotu biologia oraz chemia w klasie VII):
– human body as an integral organism,
– skin and its functions,
– digestive system and nutrition,
– cardiovascular system and immune system,
– respiratory system and excretion,
– nervous system, sense organs and hormonal system,
– reproductive system,
– health, illnesses, homeostasis,
– introduction to atoms, elements and compounds,
– introduction to the periodic table
– metals and non- metals properties

B) w ramach maths (ścisła korelacja z zagadnieniami poruszanymi wg. polskiej
podstawy programowej dla przedmiotu matematyka w klasie VII):
– exercises supporting preparation for the Eighth Graders National Exam in
Maths

C) w ramach ICT (ścisła korelacja z zagadnieniami poruszanym wg. polskiej podstawy
programowej dla przedmiotu informatyka w klasie VIII):
– introduction to the basic rules of the copyright,
– introduction to the HTML,
– introduction to the basics of the computer graphics,
– introduction to the basics of the computer construction and its elements

D) w ramach literature and critical thinking: 
– reading comprehension and book analysis, including focus on characters,
literary themes and terms, critical writing skills: Wuthering Heights, The Lost
World

E) w ramach social studies:
– introduction to the basics of the team collaboration,
– cultural aspects of communication,
– cultural aspects of social norms.

A) W ramach science (ścisła korelacja z zagadnieniami wg. polskiej podstawy programowej dla przedmiotu biologia oraz chemia w klasie VIII):

– genetics
– the evolution of life
– ecology
– human and the environment
– introduction to atoms’ bonding,
– acids, bases and salts
– organic acids and their use
– carbohydrates, lipids and proteins

B) w ramach maths (ścisła korelacja z zagadnieniami wg. polskiej podstawy programowej dla przedmiotu matematyka w klasie VIII):

– exercises supporting preparation for the Eighth Graders National Exam in
Maths

C) w ramach ICT (ścisła korelacja z zagadnieniami poruszanym wg. polskiej podstawy
programowej dla przedmiotu informatyka w klasie VIII):
– introduction to the basic rules of the copyright
– introduction to the HTML
– introduction to the basics of the computer graphics
– introduction to the basics of the computer construction and its elements

D) W ramach literature and critical thinking:
– reading comprehension and book analysis, including focus on character literary themes and terms, critical writing skills: The Grapes of Wrath, A Midsummer Night’s Dream

E) w ramach social studies:
– introduction to the basics of entrepreneurship
– analysis of the basics of a business plan